Nyheter från MDS

En total renovering från 50.000 SEK. MDS erbjuder helhetskoncept för nästan alla bilar.

Jaguar XJR (363Hp med kompressor, 1999)

Att äga en Jaguar ses som ett roligt alternativ till BMW och Audi. Att kunna bygga den exakt som man vill ha

den är nästan omöjligt även om en ny bil skulle beställas. Men som begagnad kan man göra om den till en helt ny och unik bil.  

lazyload

Ägaren till den här Jaguaren har väntat länge. Hela 15 år fick han vänta för att bli ägare och för att förädla den vackra bilen.

Detta både invändigt och med krämfärgad kulör utvändig. En Jaguar klassades fram till ca 2002 som en lyxåk.

Den var snabb, hade ca. 360Hk och 250 km/h på Autobahn var en passande "promenadfart".

På bild: En nyrenoverad Jaguar XJR.

lazyload 

Invändigt är det Alcantara som regerar i en ”grå nyans” med röda stygn. Den ”röda tråden” finns exakt där man förväntar

sig att den skall vara.

lazyload

En gammal originalstereo (från 1999) är värt att byta. De flesta väljer Nakamichi eller Alpine. Man är ute efter kvalitet och

funktioner som gör om bilens multimedia till 2016 modell. Internet med 4G uppkoppling väljs i princip av alla kunder hos MDS.

Apple TV är en annan omtyckt produkt till skärmarna bak eller takskärmen. En backkamera monteras nästan av alla.

(se MDS breda utbud av kameror för bil, lastbil, buss eller båt). 

lazyload

Renovera det gamla eller klä om allt plast i äkta vara?

 

Hela inredningen känns igen utan att något är förändrat mot originalet. De flesta plastdetaljer har blivit överklädda med

Alcantara eller läder. Nedan en originalinredning (bild nedan från en motsvarande bil, dock med normal slitage). 

lazyload

Bilderna nedan av den aktuella bilen. Mer eller mindre allt plockas ned för omlackering.

Under tiden repareras alla mekaniska fel och slitna delar ersätts med nya. När nästan allt är nedplockat är läget

som bäst för alla reparationer. Även motor och växellåda lyft ur och kan renoveras.

lazyload

lazyload

 

Ljud och bild. Hur mycket ljud (högtalare) skall man ha i en bil?

 

lazyload

Frågan ställs av många och en del överdriver medan en del underdriver. Elektroniken har blivit mycket billigare än förut och

numera har de flesta råd att köpa sig en riktigt bra anläggning för endast några tusenlappar. Vill man ha ett bra ljud där allt

fungerar under lång tid och bor man i någon av de nordiska länderna bör man välja en kon av äkta kolfiber eller Kevlar.

Tillbaka till Jaguaren:

Ljudmässigt är endast galler i dörrarna som är kvar. Resten är omarbetat och gjort att bilen kan skall kunna användas dagligen

till och från arbetet samt som en skön musikupplevelse i och utanför bilen. Vad vore fotboll med grabbarna utan musik?

Den vänstra "covern" innehåller en kyl för 14st öl (7 liter) eller 2 flaskor Champagne (om man vill vara fin).

Behövs mer utrymme i bagaget kan kylen och covern tas ut.

lazyload

Basen är en 12" som spelar både snärt- och djupbas. Lådan är på endast 43 liter.

Bilden nedan visar en vision som en vanlig kund inte skulle acceptera.

Förslaget fick tvärt NEJ och en annan 12" bas från MDS fick fylla lådan :) .

lazyload

Nedan "en setup som passar de flesta":

lazyload

Förstärkarna är MDS Torque T4 och T3. T4 driver alla 8 högtalare (2st på varje utgång i 2 Ohm). T3 driver 12" basen

fullt ut med en slaglängd på närmare 44mm! Med andra ord är det extrema mängder luft som flyttas när basen kommer igång.

Det viktiga med MDS stegen är att inte snåla med strömkablar. Tjockare strömkabel ger mycket mer ström till slutstegen.

lazyload

Framsystemet och högtalarna bak kommer från Fanaticserien (FR6) och är byggda i äkta Kevlar (från 499.- per par).

Bagageluckans egna spellåda består av 4st FR6 högtalare (samma som sitter i dörrarna fram och bak).

Tillsammans med den 12" basen i Kevlar spelas musiken med kraft både i bilen och utanför med ett öppet bagageutrymme.

 

Länkar till produkter som har använts i bygget av Jaguaren:

lazyload

MDS Fanatic XT40012D2 (på bild den nya MDS RTX12D2-BK)

 

lazyload

Koaxialer (högtalare för fram-, bakdörrar och bak. FR6

 

lazyload

T3 slutsteg för 12" basen och T4 slutsteg för 8st FR6 koaxialer. 

 

lazyload

Ett kabelpaket på 50mm2 från MDS. Vill man få ännu mer ström och drag väljer man 70mm2.

 

Övriga tillbehör för att behålla originalstereo i bilen och få den uppdaterad till 2016 modell:

 

Översatt från Engelska med hjälp av Google Translate.

 

lazyload

 


 

 

 

 

Bygga ljud.

 

Del.1.3.

 

  • Behålla originalstereon?

Har man en äldre bil som tillverkades före 1994 så är bytet av huvudenhet att rekommendera.

Är bilen tillverkad efter 1994 (när integrerade modeller kom, t.ex. BMW, hos andra tillverkare senare) bör man överväga om det är värt att byta.

Fungerar stereon som den ska och är den ihopkopplad med bilens övriga system är det oftast synd att förstöra originalet.

I nuläget går det att använda vilken enhet som helst och uppgradera den till en 2015-års modell.

Det går att streama musik, ljud från navigationen i telefonen, koppla till externa förstärkare (även om RCA saknas).

Produkter:

http://www.mds.se/tillbehor/ovriga-tillbehor/usb-adapter

 

 lazyload

 

  • Originalnavigation i bilen?

Generellt ligger biltillverkarna ca. 2 år efter telefontillverkarna gällande navigation och uppdateringar.

Vill man ha det bästa och billigt bör man förlita sig på navigationen i mobilen.

Vill man få in ljudet (köranvisningar) gör man det enklast genom att installera en AUX, Bluetooth eller ett paket av båda i bilen.

Förutom köranvisningar kan musik och allt ljud streamas.

Produkter:

  http://www.mds.se/btauxmpak.html

 

  • Koppla slutsteg till originalstereon?

Oftast är originalenheterna i bilarna av betydligt bättre kvalitet än eftermarknadsspelare. Om RCA-utgångar saknas i bilen skall man använda en hög-lågnivå adapter.

Den billigaste som fungerar utmärkt börjar från ca. 200 SEK  hos MDS (marknadens mest sålda). Inbyggd förförstärkare och möjlighet att ställa in volymen är en fördel.

Är man en riktig finsmakare kan man köpa en riktig Line-Driver som ger ett extremt rent ljud och boostrar upp signalen till hela 10V RMS.

Produkter:

http://www.mds.se/tillbehor/rca-tillbehor/hog-lagniva-omvandlare

 

  • Dåligt ljud via RCA?

Kolla anslutningar och om detta inte hjälper köp någon av Högnivå-Lågnivåomvandlarna ovan.

Även en Jordisolator (nedan) kan hjälpa till att rensa oren signal eller störningar. Monteras enkelt på några få sekunder.

Produkter:

http://www.mds.se/fe3-gli.html

 

  • Störningar i bilen?

Jordfelsisolator tar bort det mesta av störningar. Den utjämnar ”jorden” i bilen. I många fall är det strömsidan i bilen som är problemet.

För mycket elektronik som ”läcker” och styrning av själva motorn ger störningar. I det fallet bör man titta på ett Störningsfilter (nedan).

Finns i olika varianter, beroende på hur mycket ström den skall orka driva. Många använder sig både av Jordisolator (kopplas på RCA kabel) och Störningsskydd samtidigt.

Då har man säkrat upp sig mot alla typer av störningar.

Produkter:

http://www.mds.se/tillbehor/rca-tillbehor/storningsskydd

 

  • Vinande ljud i högtalarna?

En Jordisolator brukar åtgärda det rätt bra. Är det vinande ljudet kvar, bör Störningsskydd på strömdelen användas.

Kontrollera även ”jordningen till slutsteget”. Många använder sig av dåliga eller för tunna kablar samt väljer fel punkt i karossen för ”jordning”.

Några bra ställen att jorda ett slutsteg i är t.ex. ”Bilbältesbultar”. Dessa har en stor kontaktyta med karossen.

Produkter:

http://www.mds.se/tillbehor/powerblocks-och-sakringar/kontaktdon/mds_connect_power?dir=desc&order=price

 

 

Övriga återkommande frågor till vår support (Bil – Båt – Hem, 12 – 24V):

 

  •  Vilka kablar skall jag använda till mitt slutsteg i bilen?

Svar:

Titta gärna i bruksanvisningen där det står exakt hur steget skall avsäkras och beroende på antal meter (längden på pluskabel) är det rekommenderat med olika tjocklekar.

Har du slarvat bort bruksanvisningen, kontakta MDS via Support@mds.se  eller gå in på MDS hemsida och tanka ned bruksanvisningen med strömtabeller på slutsteget.

Något mer viktigt att tänka på är att det finns både bra och dåliga strömkablar på marknaden. Snåla gärna med slutsteget (dvs. köp med mindre effekt) men aldrig med kablarna.

Som ex. ger MDS hela 5 års garanti (+3 år extra) när man väljer att köpa slutsteg och kablar ihop. OBS! Hela 98% av sönderbrända slutsteg beror på för dåliga strömkablar………..

 

  •  LED-lampor och varför lyser de lite olika? Hur kan man få till ett perfekt ljus och färg? Varför drar min trafo mycket ström?

Svar:

Det beror på ”trafon” som omvandlar 220-240V till 12V. Transformatorn är fortfarande den dyraste delen i ett paket i t.ex. 5- eller 10m LED-slinga.

Fabrikerna snålar in på det…… I slutändan får man oftast ”blinkande lampor”, ej samma färg och höga elkostnader, då Transformatorn överbelastas.

Köp Trafo av bra kvalitet som inte behöver ”överarbeta”.

Produkter:

http://www.mds.se/produkter-for-hem/220-240v-produkter/transformator

 

  •  Kan man montera 12V MP3 spelare i hemmet, fungerar det? Kan man driva ett 12V slutsteg för bil i hemmet?

Svar:

Ja, det går utmärkt. Upp till ca 60-80A och 12V är det inga problem + att man kan göra det riktigt snyggt.

Många bygger t.ex. bra stereo- eller bioljud med 12V komponenter.

Man gör det både för att spara pengar (12V produkter är betydligt billigare än motsvarande 220-240V produkter).

Skillnaden i pris kan röra sig om t.o.m. 80%........

För endast huvudenhet (vilken spelare som helst) + 4st högtalare skall MDS PS512 användas.  

Produkter: http://www.mds.se/produkter-for-hem/220-240v-produkter/transformator

 

Skall ett slutsteg kopplas till måste man upp i en större dimension, dvs MDS PS3012. Den enheten klarar av både en spelare och ett kraftfullt slutsteg upp till ca. 1.500 WATT.

Produkt:   http://www.mds.se/ps3012.html

 

 

Har Du mer frågor Du vill ha svar på? Skriv till: support@mds.se


MDS T1 monoblock hårdtestas av Thomas Arnell (mr. Woodman) och Patrick Szutkiewicz. 

Ny test av MDS minsta slutsteg på drygt 1.000 WATT+. Orkar den driva ett tungt 18" ZR bas?

95 liters portad låda. Uträknad av Thomas.

Se filmen:


 

Back to top